97/1/5
10:45 ص
در این قسمت از آموزش تری دی استودیو مکس به قسمت پنل سمت راستی ( به صورت پیش فرض ) قرار دارد و در واقع اصلی ترین می باشد می پردازیم . دستورات این پنل از قسمت منو ها هم قابل دسترسی می باشد ، اما بصورت گرافیکی نیز در این پنل گردآوری شده تا دسترسی کابران به دستورات ساده تر باشد .در واقع در این پنل لیست دستورات تری دی مکس قرار دارد که من بصورت خلاصه به شرح آن ها می پردازم ، دقت داشته باشید توضیح تفضیلی آن ها همراه با تمرین های مختلف انجام می گیرد . همانطور که در شکل میبینید Command Panel تری دی مکس در ردیف اول از شش قسمت تشکیل شده که قسمت های مختلف و اصلی 3ds max می باشد . شما می توانید هرکدام از این مجمعو ها را انتخاب کنبد و با انتخاب شما ، ردیف دوم که همان زیر مجموعه های ردیف اول است نمایان می شود . در شکل ردیف دوم زیر مجموعه ردیف اول می باشد .
قسمت های مختلف Command Panel شامل موارد زیر می شود که هر کدام در درس های آینده همراه با مثال و تمرین توضیح داده می شود :
همانطور که از اسم این قسمت مشخص است برای ساخت اشیا در 3dmax یا همان object در تری دی مکس استفاده می شود، دقت کنید منظور من از ساختن آبجکت در تری دی مکس شامل گستره ی وسیعی از چیزهای مختلف است مانند دوربین ، نور ، شکل های سه بعدی .. :
شامل لیست تغییر دهنده ها می باشد . شما در این قسمت می توانید مشخصات آبجکت خود را تغییر دهید یا یکی از تغییر دهنده ها را از لیست انتخاب و به آبجکت اعمال کنید ، در آینده مفصل توضیح داده خواهد شد .تری دی مکس شامل لیست زیادی از modifier ها می باشد که کارهای زیادی با آنها می توان انجام داد ، در واقع ابزار اصلی مدل ساری نیز می باشند . تغیر دهنده ها (modifier ) تنوع زیادی دارند از شبیه سازی مو و لباس گرفته تا شبیه سازی برخورد های فیزیکی دو جسم را می توان با این ابزار ها ایجاد کرد .
برای تنظیمات سلسسله مراتبی استفاده می شود .در تری دی مکس شما می تواند یک شی را به شی دیگر متصل کنید ()به این رابطه ی اتصال ، رابطه ی پدر فرزندی یا سلسله مراتبی می گویند . این بخش بیشتر در زمینه انیمیشن کاربرد دارد ، که در درس های اینده با مثال توضیح داده می شود ،در حال حاضر هدف از این مطلب صرفاً آشنایی شما با ظاهر برنامه تری دی مکس و محل و شکل آیکون های مختلف می باشد .
در این قسمت بیشتر تنظیمات مربوط به انیمیشن و حرکت اجسام مختلف در دسترس می باشد .
شما در این قسمت می توانید نحوه نمایش اجسام را مشخص کنید ، مثلا تعیین کنید فقط شکل های سه بعدی در محیط دیده شود و شکل های دو بعدی بصورت مخفی باشد
یک سری از ابزار های کاربردی و شاید کم مصرف تر در این قسمت دسته بندی شده است . تنوع این ابزار زیاد است و نمیتوان دسته بندی خاصی برای آن قایل شد ، مثلا بگوییم برای انیمیشن کاربرد دارند یا صرفاً برای مدل سازی …